Ahad, 23 April 2023

TUNJANG KOMUNIKASI

TUNJANG KOMUNIKASI

Tunjang Komunikasi terdiri daripada Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Bahasa Cina dan Bahasa Tamil. Kemahiran Bahasa merupakan teras kepada Tunjang Komunikasi. Kemahiran Bahasa ini diorganisasikan dalam kemahiran mendengar dan bertutur, kemahiran membaca dan kemahiran menulis. Keempat-empat kemahiran ini adalah penting bagi memperkembangkan komunikasi lisan dan asas literasi murid untuk pembelajaran mereka seterusnya.

Di samping itu, aspek seni bahasa juga diterapkan dalam tunjang ini.Aspek seni bahasa merujuk kepada keupayaan murid memahami, mengungkap dan menghargai bahasa yang indah melalui pembelajaran yang menyeronokkan secara didik hibur melalui pelbagai aktiviti dan permainan bahasa seperti nyanyian, bercerita, berlakon dan berpuisi.

PERKEMBANGAN BAHASA, KOMUNIKASI DAN LITERASI AWAL (PERMATA)

    Bidang pembelajaran ini bertujuan untuk meningkatkan keahiran berbahasa dan berkomunikasi kanak-kanak. Bahasa adalah asas penting untuk membina kemahiran sosial dan intelek kanak-kanak. Untuk berkomunikasi dengan baik, maka kanak-kanak perlu menguasai kosa kata dan bahasa seperti yang disarankan oleh Chomsky dan Vygotsky. Manakala, kedua-dua kemahiran ini perlu dibina berasaskan pembelajaran literasi awal. Kurikulum PERMATA Negara menekankan penggunaan dwibahasa, iaitu Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris dalam aktivitinya setiap hari. Selain itu, penguasaan bahasa ibunda juga digalakkan sekiranya terdapat peluang untuk membina kemahiran dalam bahasa-bahasa tersebut di TASKA. Kanak-kanak dipercayai boleh mempelajari pelbagai bahasa sejak kecil tanpa menjadi keliru. Kanak-kanak akan lebih cepat boleh menguasai bahasa-bahasa yang selalu digunakan dalam berinteraksi dengan mereka. Ini kerana kanak-kanak belajar dengan cara meniru dan minda mereka dapat menyerap maklumat dengan cepat dari persekitarannya. Mereka juga tidak takut atau malu jika membuat kesilapan.

    Bahasa menurut Vygotsky lagi, adalah alat untuk berfikir. Penguasaan bahasa akan membolehkan kanak-kanak Malaysia berfikir lebih cepat daripada kanak-kanak lain yang seumur dengan mereka. Bidang pembelajaran ini adalah bidang kedua yang sangat ditekankan dalam Kurikulum PERMATA Negara. Bidang ini bertujuan memastikan kanak-kanak boleh menguasai bahasa, khususnya bahasa ibunda dan Bahasa Melayu serta Bahasa Inggeris lebih awal.

    Secara khususnya,objektif pembelajaram bagi bidang ini ialah untuk membina kebolehan bertutur, bersoal jawab, awal baca, awal tulis dan menanam minat suka membaca sebagai langkah awal ke arah pembudayaan ilmu dalam diri kanak-kanak.

    Sejak dilahirkan, otak bayi telah boleh "menyerap dan menyimpan" perkataan dan bahasa yang dituturkan kepadanya. Walaupun masih belum boleh bercakap, bayi dan kanak-kanak boleh memahami bahasa dan boleh berkomunikasi dengan menggunakan bahasa badan. Sekiranya didedahkan seawal usia, kanak-kanak akan dapat menguasai kedua-dua bahasa (Bahasa Melayu dan Inggeris) lebih cepat melalui aktivit-aktiviti yang dirancang khas untuk mereka.

    Kurikulum PERMATA Negara menggalakkan pendidikan sentiasa berinteraksi dengan bayi dan kanak-kanak dalam bahasa yang betul dan lengkap iaitu bahasa "surat". Aktiviti-aktiviti bagi membina kemahiran berkomunikasi, berbahasa dan awal literasi telah dirancang dengan begitu rapi supaya kanak-kanak dapat menguasai kemahiran berkomunikasi (mengikut tahap masing-masing) semasa berada di TASKA. Di antara aktiviti-aktiviti yang membantu perkembangan ini ialah:

  • Membaca
    • Aktiviti awal baca-pendidik menunjuk gambar dan membacakan buku besar kepada bayi dan kanak-kanak kecil.
    • Aktiviti awal tulis- pendidik memberi buku/kertas kepada kanak-kanak untuk menconteng.
  • Bercerita
    • Kanak-kanak dibacakan cerita atau membaca sendiri
    • Menceritakan semula cerita yang dibaca atau diceritakan
    • Bercerita dan berlakon, berdrama dan melakon peranan
  • Menyanyi
    • Kanak-kanak diajar menyanyi lagu kanak-kanak,"nursery rhymes", lagu PERMATA, lagu Negaraku, lagu negeri, lagu-lagu patriotik, lagu-lagu sambutan hari-hari perayaan, lagu dari pelbagai budaya dan lagu-lagu popular semasa.
  • Berzikir dan Berdoa
    • Kanak-kanak Islam sentiasa diajar berzikir, bertasbih dan tahmid, selain membaca doa sebelum dan selepas aktiviti dijalankan.
  • Aktiviti Sudut Bacaan 
    • Kanak-kanak berpeluang meneroka bahan bercetak, perkataan, nyanyian, bahasa berirama.
    • Membantu kanak-kanak menggunakan bahasa ekspresi dan reseptif dalam berkomunikasi.
  • Aktiviti tulisan
    • Kanak-kanak PERMATA digalakkan melakar, menconteng, melukis dan menulis untuk memastikan mereka menguasai awal literasi.

Hasil Pembelajaran untuk Bidang Kemahiran Bahasa, Komunikasi dan Literasi Awal

Hasil Pembelajaran kanak-kanak 6 hingga 12 bulan:

  • Mengeluarkan pelbagai bunyi (babbling, cooing) dan menyebut perkataan mudah seperti "cucu" (susu), "bu" (ibu), "ma" (mama), "pah" (papa/opah) dan lain-lain.
  • Menggabungkan suku kata "da" menjadi "dada"
  • Mengangguk dan menggeleng untuk menyatakan "ya" atau "tidak"
  • Suka meniru bunyi-bunyi yang didengar
Hasil Pembelajaran Kanak-kanak 1 hingga 2 tahun:
  • Berkomunikasi dengan bilangan perkataan yang lebih banyak (50-100 perkataan)
  • Menggunakan intonasi berlainan untuk sesuatu perkataan/keadaan
  • Menggunakan bahasa ekspresi dan reseptif
  • Mengenali gambar dalam buku cerita dan suka menconteng 
Hasil Pembelajaran Kanak-kanak 2 hingga 3 tahun:
  • Berkomunikasi menggunakan ayat-ayat yang pendek dan telah mempunyai 200-300 perbendaharaan kata
  • Menggunakan perkataan "tak" (tidak), kata kerja dan kata nama
  • Memahami arahan dan peraturan mudah
  • Menguasai kemahiran bertanya dan mengingati pesanan/cerita
  • Mengenali huruf dan abjad dan boleh menyebut dengan lancar
  • Membaca dan bercerita
Hasil Pembelajaran Kanak-kanak 3 hingga 4 tahun:
  • Membentuk ayat menggunakan 3-4 patah perkataan dan telah mempunyai 500-1000 perbendaharaan kata
  • Bercerita apa yang dilihat, memberi cadangan dan melahirkan perasaan 
  • Memahami peraturan mudah
  • Menguasai kemahiran bertanya dan mengingat
  • Menulis nama sendiri

CONTOH RPH TUNJANG KOMUNIKASI


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH)

Kelas                           : Anggerik

Tarikh                          : 3 November 2022

Masa                            : 9:00 pagi – 9:40 pagi (40 minit)

Umur                           : 5 Tahun

Bilangan Murid           : 6 Orang

Tajuk                           : Huruf Vokal (a,e,i,o,u)

Tema                           :Asas

Subtema                      : -

Tunjang Utama           : Komunikasi

Fokus                          : (BM 2.0) Kemahiran Membaca

Standart Kandungan   : (BM 2.2) Mengenal Huruf Abjad

Standart Pembelajaran : (BM 2.2.2) Menyebut dan membunyikan huruf vokal

Kesepaduan Tunjang   : 1) Kreativiti dan Estetika

Objektif                        : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat :

1)      Membunyikan huruf vokal dengan sebutan yang betul

2)      Padankan huruf vokal bersama gambar dengan betul

Pengetahuan Sedia Ada : Murid-murid sudah mengetahui huruf ABC

Kemahiran Berfikir        : Menjana idea dan pemikiran logikal

Penerapan Nilai               : sabar, tekun dan bertolak ansur

Bahan Bantu Mengajar   : Komputer riba, kad imbasan huruf a,e,i,o,u , dadu a,e,i,o,u                                                                    dan lembaran kerja

Kosa Kata                       : ayam, emak, ikan, otak, ular

LANGKAH/MASA

ISI PELAJARAN

AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

CATATAN

Set Induksi

(5 minit)

Menyanyikan Lagu Huruf Vokal | a,e,i,o,u |

 

1.Guru menyanyikan lagu  huruf vokal kepada murid-murid.

2.Guru menyanyi lagu bersama murid-murid.

BBM

Komputer riba

Langkah 1

(10 minit)

Menunjukkan kad imbasan yang mempunyai huruf vokal (a,e,i,o,u)

1.Guru menunjukkan kad imbasan kepada murid-murid yang mempunyai huruf vokal (a,e,i,o,u)

2.Guru menyebut setiap huruf vokal (a,e,i,o,u) dan meminta kanak-kanak menyebut bersama.

3.Guru memilih murid-murid secara rawak untuk menyebut huruf vokal  (a,e,i,o,u).

3. Murid menyebut huruf vokal yang ditunjukkan oleh guru secara rawak.

BBM

Kad imbasan

 

 

 

 

 

 

Langkah 2

(10 minit)

Membunyikan huruf vokal

(a,e,i,o,u)

1.Guru membunyikan huruf vokal kepada murid-murid (a,e,i,o,u).

2.Guru meminta murid-murid membunyikan huruf vokal (a,e,i,o,u) bersama-sama.

3.Guru mengajak murid-murid bermain permainan dadu huruf vokal (a,e,i,o,u)

4.Guru menerangkan cara bermain terlebih dahulu kepada murid-murid.

3.Guru memberikan dadu huruf vokal (a,e,i,o,u) kepada murid-murid untuk bermain,

4.Murid-murid haruslah menyebut dan membunyikan huruf vokal yang dilambung.

BBM

Dadu huruf vokal

Memuat naik: 32234 daripada 32234 bait dimuat naik.




Langkah 3

(10 minit)

Aktiviti mewarna dan memadankan huruf vokal dengan gambar.

1.Guru meminta murid-murid memadankan huruf vokal dengan gambar yang sesuai.

2.Guru membimbing murid-murid semasa aktiviti dijalankan.

3.Guru meminta murid-murid mewarna gambar yang terdapat pada lembaran kerja.

3. Membuat lembaran kerja.

BBM

Lembaran kerja

 

 

 

 

 

Penutup

(5 minit)

Rumusan

1.Guru bersoal jawab semula dengan murid-murid tentang pengajaran dan pembelajaran pada hari ini.

2. Guru memberikan penghargaan dan pujian kepada murid-murid.

 

 

REFLEKSI     :                                                                                                                                   ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


AKTIVITI YANG DAPAT MENGEMBANGKAN KEMAHIRAN KOMUNIKASI KANAK-KANAK

 1. Ajar Bahasa melalui aktiviti harian anak

Menerangkan kepada anak-anak tentang aktiviti-aktiviti yang mereka lalui setiap hari seperti bangun dari tidur, mandi, mencuci muka, memberus gigi dan lain-lain. Ia boleh membantu anak-anak mengenali perkataan-perkataan baharu kerana komunikasi yang baik tidak akan berlaku jika anak-anak tidak dilengkapkan dengan kosa kata yang secukupnya untuk menyatakan pendirian mereka.

2. Sering bercakap dan berkomunikasi dengan anak

Ibu bapa harus bercakap dengan anak-anak sekerap mungkin. Tanya anak soalan-soalan yang mudah untuk mereka jawab dengan menggunakan peristiwa-peristiwa yang telah berlaku atau telah diperhatikan oleh mereka. Contohnya, Apakah warna bunga ini ? Apakah benda di dalam gambar ini?. Jika kanak-kanak tidak dapat menjawab, bantu mereka dengan memberitahu mereka jawapan supaya mereka dapat belajar dan menggunakannya kelak.

3. Membaca buku untuk anak-anak

Membacakan buku cerita kepada anak-anak dapat membantu mereka membezakan antara perbuatan biasa dan bercerita. Galakkan anak-anak untuk melihat gambar-gambar di dalam buku itu bersama-sama dengan perkataannya. Ini akan memudahkan anak-anak belajar dengan lebih mudah melalui perkataan dengan gambarnya. Ini juga akan menjadikan pembelajaran lebih menyeronokkan. Oleh itu, ibu bapa harus cuba membacakan buku kepada anak-anak mereka sekerap yang mungkin.

4. Permainan perbualan melalui telefon dengan anak-anak

Biarkan anak-anak bermain dengan mainan telefon bimbit atau mainan telefon rumah yang membolehkan anak-anak mengadakan dialog sendiri seperti Hello, ini Aiden yang bercakap.... Siapakah yang bercakap di sana ? Kemudian, ibu boleh memberi tindak balas kepada anak itu dan mengamalkan komunikasi dengan anak.

5. Ajar anak untuk mengetahui/ menyatakan keperluan mereka

"saya mahu kencing"
"saya mengantuk"
"saya suka yang ini"

Apabila anak-anak dapat menyatakan keperluan mereka, ibu perlu mendengar dengan penuh perhatian kepada anak-anak mereka untuk melatih dan menguji mereka, cuba ajar anak-anak untuk menyuarakan perkara-perkara yang mereka suka atau tidak suka. Contohnya, apabila kanak-kanak lain datang dan merampas mainan daripada anak anda, ajar mereka bersuara dengan sopan seperti Jangan rampas, ini mainan saya, anda perlu menunggu giliran dan sebagainya. Dengan melakukan ini, anda akan membantu anak-anak anda membina kemahiran komunikasi mereka serta keupayaan untuk bersuara dan menyatakan apa yang mereka fikir dan rasa.

6. Berlatih dengan menunjukkan foto-foto keluarga

Ajak anak-anak anda untuk melihat foto-foto keluarga  bersama anda dan tanya soalan-soalan yang mudah seperti Siapakah di dalam foto ini ? Dimanakah tempat ini? Apa yang anda lakukan di sana ? Ini bukan sahaja membantu merangsang ingatan kanak-kanak tetapi juga melatih mereka dalam komunikasi mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TUNJANG KEROHANIAN, SIKAP DAN NILAI

  TUNJANG KEROHANIAN, SIKAP DAN NILAI     Tunjang Kerohanian, Sikap dan Nilai memberi keutamaan kepada aspek penghayatan amalan agama, kep...